De astăzi încep o nouă rubrică – Vegan Monday – în care îți arăt cum să prepari un fel de mîncare 100% vegetarian cu ingrediente puține și într-un timp scurt. Încerc să mă încadrez în 10 ingrediente și 30 de minute pentru pregătire și preparare. Nu că în rest aș testa și posta rețete mult prea complicate și elaborate – știi deja că mie îmi plac lucrurile simple – dar vreau să ai un reper clar că lunea găsești astfel de inspirație aici pe Suflet pentru Hrană ca să îți revii după un weekend de excese.

Dacă mă urmărești de mai multă vreme știi că la un moment dat am cochetat cu ideea de a mînca numai mâncare vegană. Credeam la momentul respectiv că asta este cea mai bună cale pentru o stare de bine. Motivele erau atît de natură etică – felul în care sunt crescute și tratate animalele în fermele moderne și de natură medicală – eram convinsă că oamenii nu sunt meniți să mănînce produse de origine animală. Astăzi, după aproape 4 ani, viziunea mea asupra alimentației este mai puțin extremistă. Sunt vegetariană în continuare, dar cînd îmi oferă mama odată pe an ciulama de pui gătită cu pui din ăia adevărați de la ea din curte nu mă abțin și mănînc. Cred că industria cărnii este unul dintre principalii promotori ai Bolii prin metodele extrem de crude cu care cresc și sacrifică animalele. Nu mai sunt deloc convinsă că oamenii sunt meniți să mănînce exclusiv ierburi și alune.couccous-cu-naut-si-ceapa-caramelizata-1200(2)

Alimentația este un factor important în balanța sănătate versus boală. Nu singurul și niciodată în alb și negru, doar important. Este de datoria fiecăruia să se educe în acest sens din surse credibile (cărți, de exemplu, nu site-uri semi-obscure care scriu pentru prima poziție la căutările pe Google), să experimenteze și cu ajutorul prezenței și atenției să decidă ce anume funcționează cel mai bine pentru el, pentru a avea o stare de bine fizică și psihică. Nu există nicio formulă universal valabilă pentru toată populația globului și m-am săturat să tot aud de ingrediente minune – fiecare din alt colț al lumii – în aceeași găleată cu eat local, de studii observaționale ale căror rezultate omit, voit sau nu, factori importanți precum structura ADN a grupului studiat, localizarea exactă (China este mare!), evenimente cruciale din viața oamenilor care pot aduce schimbări majore în felul în care organismul lor funcționează.

Eu am pretenția că știu ce funcționează pentru mine la nivel de hrană astfel încît să fiu energică și sănătoasă. E posibil, însă, să nu știu tot, să mă înșel. De aceea încerc continuu și citesc încercînd să pun cap la cap lucruri și să o scot la capăt victorioasă. Adică cu o stare de bine, repet, nu cu ambiția de a trăi pînă la 100 de ani neatinsă nici măcar de o gripă. Experimentînd am realizat cît de rău îmi face pîinea și orice alt fel de produs din făină albă, super procesată. La fel orezul cel de toate zilele de aici din Thailanda. Sau că mi-e mult mai bine să nu beau apă imediat ce am terminat de mîncat, ci să aștept cel puțin zece minute. Tot observîndu-mă atent și corelînd alimentația cu schimbările fizice am înțeles că tenului meu nu îi place excesul de brînzeturi, mai ales dacă sunt foart grase – cașcaval, smîntînă. Și lista poate continua la nesfârșit. Nu de asta ne-am strîns aici, însă, ci mai degrabă pentru a te face să testezi măcar o masă pe săptămînă care să fie 100% vegană. Rău nu are ce să-ți facă. M-aș bucura ca după un așa experiment să descoperi ceva, orice la tine, nu neapărat să te transformi în vegetarian sau vegan.

Astăzi este lunea în care combinăm couscous cu năut, ceapă caramelizată și măsline. În total e nevoie de numai 8 ingrediente și 30 de minute. Cum am zis la început. Rezultatul, 100% vegan, este foarte sățios și are o notă de exotism cu care poți să te lauzi și pe la prieteni în caz de vreaun dinner party pe care-l organizezi vara asta.

Couscous cu năut, ceapă caramelizată și măsline
Author: 
Recipe type: Main
Prep time: 
Cook time: 
Total time: 
 
Ingredients
  • 2 cepe mari
  • 200g couscous
  • 150g năut
  • 200g măsline
  • 4 linguri de ulei de măsline
  • sare
  • zeamă de lămîie
  • pătrunjel/cilantro
Instructions
  1. Primul pas este să fierbi niște apă, pe care, cînd clocotește, să o pui peste couscous (numai o idee deasupra boabelor de couscous). Acoperă cu un capac/o farfurie bolul în care ai couscousul și lasă deoparte.
  2. Taie cepele grosier.
  3. Într-o tigaie bună în care ai încredere că nu-ți arde mîncarea decît dacă o uiți pe foc în vreme ce tu faci duș, te coafezi, te machiezi și faci și puțin shopping la mall, încinge uleiul de măsline. Cînd vezi că sfîrîie, pune ceapa peste și toarnă-ți un pahar de vin - la acest pas vei avea nevoie de cea mai multă răbdare.
  4. Focul trebuie să fie mai degrabă mic. După aprox. 10 minute ceapa va deveni transparentă. Adaugă o linguriță rasă de sare. Amestecă, soarbe din vin, amestecă.
  5. La cantitatea asta nu foarte mare ceapa ar trebui să fie caramelizată pe la minutul 20. Nu te speria dacă se ard și se lipesc cîteva bucățele, tocmai alea dau gustul cel mai bun.
  6. Cînd simți că e aproape gata, adaugă năutul și măslinele tocate grosier. Mai soarbe de doua-trei ori din vin și tot de atîtea ori amestecă ingredientele în tigaie. Stinge focul.
  7. Couscousul e gata cu siguranță. aerează-l cu ajutorul unei furculițe și răstoarnă-l peste ce ai pregătit deja în tigaie. Amestecă bine.
  8. Stropește totul cu zeamă de lămîie. Nu multă și nu din prima - pune 2 lingurițe, vezi cum ți se pare, reglează și cu sare dacă e cazul. Mîncarea la final trebuie să aibă doar o urmă fină de aciditate de la zeama de lămîie.
  9. Servește cu pătrunjel/cilantro proaspăt tocat.

Sper să îți placă și să îți fie de bine!