Am cam lipsit de pe blog, sper că ți-a fost dor de mine. Am compensat cît am putut pe Facebook și Instagram cu postări utile. Nu am pierdut vremea, am citit și am învățat, am călătorit un pic (poți vedea aici și aici pe unde) și m-am apucat serios de lucru la noul site, care sper să vadă lumina internetului cît de curînd – poate chiar înainte de iulie cînd Suflet pentru Hrană împlinește zece ani.

Acum că am revenit, reiau un subiect spinos. “Dulce sănătos” este ce mi se cere frecvent în comentarii, mesaje, în ședințele private. Cred că 80% dintre clientele mele au ca obiectiv să renunțe la zahăr de care simt că sunt dependente. Le spun lor, îți spun și ție pentru a nu-știu-cîta-oară că nu e ușor dar nici imposibil.

Primul lucru – definești problema printr-un jurnal alimentar ținut timp de șapte-zece zile. Notezi acolo tot ce mănînci și la finalul perioadei poți vedea singur dacă dulciurile sunt sau nu prezente în exces în dieta ta.

Al doilea – decizi că nu mai vrei zahăr și tai de peste tot. De exemplu, dacă puneai două lingurițe în cafeaua de dimineață, tai la una o vreme, apoi încerci varianta fără niciun pic de zahăr. Dacă nu poți fără, încerci cu lapte/lapte vegetal. Laptele de cocos funcționează pentru cei mai mulți oameni pentru că este foarte aromat și substituie gustul de dulce.

Al treilea – te ferești de zahăr ca de cel cu coarne. Înveți să citești etichetele (lista de ingrediente – maxim 5 și niciodată cu zahăr pe primele poziții), nu cumperi dulciuri ca să le ai în casă pentru că dacă nu le ai la îndemînă vei mînca mai rar sau deloc.

Al patrulea – înveți să faci dulciuri cu ingrediente mai puțin nocive, ideal fără strop de zahăr adăugat. Bananele coapte și fructele uscate sunt foarte bune ca înlocuitori. Ce ajută este să înveți să folosești condimente precum scorțișoara, cuișoarele, vanilia – explorezi teritorii noi în acest fel și nu mai simți atît de pregnant nevoia de dulce.

Nicio minune nu se întîmplă peste noapte, ai răbdare, fii blînd cu tine. Nu renunța doar pentru că ai călcat pe lîngă o dată. Întoarce-te la planul tău de a avea o #ViațăFărăZahăr și ține-te de el. Dacă vei ceda tentației din nou peste o săptămînă e ok, nu te certa, nu te pedepsi cu diete sau înfometare. Amintește-ți mereu care este obiectivul principal – o stare de sănătate mai bună, un exemplu pentru copii, somn mai bun, energie constantă pe parcursul zilei, eliminarea poftelor, reglarea hormonală și tot așa.

Știi că nu-mi place să vorbesc în gol, așa că am o sugestie de dulce foarte rapid și simplu în care nu adaugi niciun strop de zahăr procesat. Energy balls sau bomboane raw vegane. Mai am pe blog diverse variante ale acestui dulce, le găsești aici, aici și aici. Rețeta, după cum vezi, este foarte versatilă.

De data aceasta am amestecat în robotul de bucătărie:

  • 15 curmale fără sâmburi
  • 1/3 cup alune de pădure
  • 2 x 1/3 cup fulgi de cocos
  • 1/3 cup sâmburi caise/migdale
  • 3 linguri babane de unt de arahide
  • 2-3 linguri de apă cît să se miște lama robotului fără dificultate

Am obținut un aluat moale, ușor de format într-o bilă cu ajutorul palmelor (ca la plastilină). Mi-au ieșit aproximativ 20 de energy balls și le-am tăvălit la final prin nucă de cocos – pe care, dacă vrei, o poți înlocui cu pudră de matcha, cacao sau migdale mărunțite bine. Tot “gătitul” a durat în jur de 15 minute.

Sper să îți placă și să îți fie de bine.